Thursday, August 12, 2010

sejak sajak

Esok jumaat.. tapi aku akan bercerita tentang hari khamis.. hehe
dah masuk hari kedua berpuasa.. aku bakal ditinggalkan sendirian lagi..
teman-teman aku sudah beria-ria mahu pulang ke rumah.. almaklumlah, kalau aku pon mesti balik rumah juga berbuka puasa dengan keluarga.. baliklah aku izinkan..
aku kembali menghadapi masalah sibuk.. sibuk dengan assignment, presentation, report, dan segala jenis test.. tapi aku macam relax saja.. memang, sebab aku malas nak serabutkan otak.. aku teringat pula tentang tips yang aku baca mengenai cara-cara untuk menjadi kreatif.. salah satunya mengarang sajak (mengarang ke menulis?).. lupa le sebab dah lama tak belajar tatabahasa.. aku pon terus menulis sebuah sajak..
sajak buat teman-teman aku.. aku dedikasikan khas buat kogi, syazy dan ain...

ehem..ehem..

kalian adalah teman, sahabat dan rakan,
teman di kala susah,
sahabat di kala senang,
rakan di kala kesepian..

hargailah saat kita bersama,
kerana kita di sini hanyalah sementara,
masih jauh perjalanan yang harus kita teroka..

kadangkala kita memendam rasa,
diam tidak berbicara,
kaku bagai boneka,
di mana punca dan salahnya..

memang lidah tidak bertulang,
tajam kata-kata kadangkala,
andai ada di antara kita yang terluka,
mohon maaflah sesama kita..

apa yang kita miliki semalam,hari ini dan esok hanyalah harta dunia,
marilah kita berusaha merebut harta akhirat pula,
agar seimbang kedua-duanya,
indahkan akhlak hiasi peribadi kita..



fuh! apalah perasaan diaorang bila baca ni..
sebak ke terharu ke atau gembira.. harap-harap diaorang tak cakap "eh, sejak bila plak ko pandai bersajak ni" atau "eii, tak macam sajak pon" atau "haha, ko ambik kos sastera jelah".. hehe.. mujur aku tulis di sini saja.. tak dapat aku bayangkan kalau aku mendeklamasikan sendiri di hadapan budak-budak tu.. mesti diaorang ketawa walaupon ironinya seperti sayu.. yelah melihat gaya aku saja sudah terburai ketawa mereka apatah lagi membuat muka serius untuk bersajak..

0 weirdo:

Post a Comment

 

Aku Bukan Novelis Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template