Sunday, November 11, 2012

aku dan kereta

semusim dua ni aku selalu di hantui topik reti bawak kereta, cara-cara bawak kereta, pernah bawak kereta ke tak dan macam-macam lah yang sewaktu dengannya..
memandangkan macam serius saja kes ni, aku cubalah masuk campur sikit.. izinkan aku berkongsi kisah aku dengan kereta.. manalah tau dapat inspirasi ke..
aku tahu ramai antara kita terutama ceweks ni dah ada lesen tapi tak berani nak memandu..
sebab musabab tu, case study masing-masing..

ok, dulu aku pernah tulis tentang kisah lara aku dengan kereta.. memang sadis..
cuba teka sekarang? alhamdulillah. aku dah boleh pandu kereta dalam erti kata sebenarnya..
sebenar lah sangat, 
apa pun alhamdulillah ya Allah..
MANUAL.. maaf aku caps lock sebab dulu aku memang give up gila ngan perkataan tu..
balik kampung raya haji hari tu kawan-kawan aku joyah.. 
 "gilalah macam mana noin ingat lagi bawak keta?"
"ingatkan dah buat pekasam lesen tu"
"wah boleh dah bawak? tahniah weh"
kesian diorang.. macam lah aku hebat sangat
 "jom pi sana pi sini" ni yang aku tak berkenan ni.. he he

aku nak jawab soalan kawan aku hari tu..
"camna tepikir nak bawak keta tu? rasa tercabar ke?"
tercabar tu persoalan ke dua.. aku rasa cukup cukup sudah.. cukup lah simpan lesen..
bukan lah! sebab aku nak.. nak berubah.. aku kena buat kalau tak sampai bila.. jadi, masa habis study dalam bulan 6 macam tu lah aku recall balik.. untuk serius punya.. sebelum ni apalah sangat test sampai rumah jiran sebelah saja.. jiran pun naik nyampah!
alhamdulillah bagai di tiup kekuatan untuk memandu semula.. gagahkan jugak dan fuh boleh!
percayalah, kalau kita tekad mesti boleh..

tapi, tapi bukan senang nak meyakinkan ahli keluarga.. siapalah aku, sebab 5 tahun dah berlalu..
mak orang yang paling susah sekali nak yakinkan..
mujur ayah bagi sokongan.. "elok sangatlah tu, belajar-belajar lah sama" sebab ayah jarang di rumah jadi tanggungjawab aku pulak..
mula-mula sekali aku bawak keluar isi minyak.. mak macam bagi tak bagi..
dia risau sebenarnya.. aku yakinkan dia sebab kawan aku ikut... dia dah terer bawak manual..
yes! kalau nak berani, bawaklah guider kat sebelah.. yang penting orang tu mahir.. lepas tu aku bawak pergi pasar malam dan hantar adik balik asrama.. tanpa mak! lemah semangat sebab mak tak yakin nak naik.. aku kena kuat kalau tak sampai bila.. haruslah aku angkut copilot sekali.. aku pun tak yakin nak bawak sendiri lagi.. he he

aku dah cipta masalah pertama, tak berani nak lintas masuk simpang sekolah.. Allah saja yang tahu sebab bederet kereta tunggu kat belakang.. bayangkan kereta tak putus dari arah lagi satu.. sudah lah aku merangkak je lagi.. kalau dah pro tak apa jugak..mujur ada kereta yang kesian dan bagi lampu untuk jalan.. ok, ni lah masanya.. aduh enjin mati pulak sebab tak seimbang clutch dan minyak.. 
menggelabah gila start enjin, last-last kereta yang bagi lampu tu blah sebab tunggu aku lama sangat..
kata-kata copilot sangat membantu.. diorang ni lah yang akan bagi guide, "start balik enjin" "ye gear tulah" "pedulikan orang nak kata apa" "alah pompuan diaorang paham punya" paling tak tahan pun "ishh blah blah meh aku bawak le kalau camni gayanya".. he he


panjang lagi aku nak tulis ni.. baik ko pegi masak megi ke tanak nasik ke dulu..

bila dah reti sikit, mak pun dah yakin nak naik, masalah aku sekarang pulak mak tak bagi bawak kalau hujan apatah lagi malam..
susah bila kita sendiri dah yakin tapi tak ada sokongan ni.. aku selalu buat ayat macam ni "eh takpa kalau mak tak bagi, memang orang tak berani bawak pun, restu mak kan penting".. padahal dalam hati memberontak.. astagfirullah.. memang pun penting.. kan Allah tak restu sekali, masaklah..
dengan kuasa Allah, aku bawak mak masa nak beli kuih untuk raya haji, hujan turun lebat..
tekial-kial aku adjust wiper sekejap laju, sekejap slow.. alhamdulillah lepas jugak.. mak semakin yakin.. aku nak pegi ke mana lepas tu pun senang saja dia izinkan.. tak senang jugak pun.. mulut lepaskan tapi hati dia.... jadi, tak nak dia susah hati bila dah sampai mana-mana telefon..


ujian malam pun dah lepas sebab tidak sengaja balik lambat..
mak macam merajuk sebab aku balik lambat dan kena memandu balik rumah pulak..
aku tak pernah bawak malam.. "mintak maaf mak.. jum balik.." siap salam dengan tok tokwan saudara mara terus balik rumah.. kalau ikutkan mak nak bermalam saja di rumah tokwan tapi mengenangkan adik lelaki tak ikut, terpaksa jugak balik rumah..
berbuih mulut yakin mak dan orang sekeliling yang insyaallah aku boleh.. alhamdulillah

alhamdulillah akhirnya impian aku yang tak seberapa ini setelah sekian lama..
jadi, kita kena tekad dan cuba.. cakap dekat diri belum terlambat lagi.. bila dah boleh mereka jugak gembira tau sebab boleh ajak sana sini.. jangan lupa baca doa dan hati-hati memandu teman-teman..

0 weirdo:

Post a Comment

 

Aku Bukan Novelis Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template