Wednesday, February 22, 2012

d i b e l e n g u

mendidik hati sendiri lebih susah sebenarnya...
kadangkala aku rasa terlalu jauh dari-Nya...
bila tidak ditazkirah mulalah kosong rohani...
hanya bisikan yang entah dari mana mengingatkan agar tidak berlebihan 
dalam segala hal...
benar!
 aku kutip doa ini di laman genta rasa...
lama rasanya membiarkan diri dibelengu dungu...
tidak salah mengingatkan hati kembali..

Rasulullah mengajar kita supaya berdoa dengan doa ini:”Ya Allah janganlah Engkau serahkan diriku kepada diriku sendiri walaupun sekelip mata.”
Mengapa? kerana diri kita lemah, ilmu cuma ‘sekerat’, kudrat kita terhad. Mana mungkin kita dapat mengharungi kehidupan yang begitu mencabar ini hanya bersandarkan kekuatan diri. Justeru, dalam doa itu Rasulullah saw berpesan  agar serah dan pasrahkanlah hati serta diri kepada Allah.

ampuni aku,
andai aku khilaf... jangan lepaskan tanganku dari-Mu walau sesaat!

0 weirdo:

Post a Comment

 

Aku Bukan Novelis Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template