Friday, November 5, 2010

itukah mood?

halluuu teman-teman.. minggu study week aku rasakan masih tercari-cari, terpinga-pinga, terumbang-ambing.. semalam juga teman aku datang dengan muka yang layu dan langkah yang longlai (terhiperbola sikit).. dia bertanya kepadaku 'noin, camna nak bagi ada mood untuk study?'.. gulp! aku telan air liur.. aku sendiri tengah bermain jalur lebar.. (bukak youtube tengok justin bieber ft jaden smith, never say never)
tergagap aku memberikan dia tips.. 'err, nak bagi ada mood ek, hmm macam ni ye mula-mula sekali bla, bla dan bla..' mesti dia pon tak yakin dengan tips yang aku bagi masa tu..

ok-ok.. walaubagaimanapon, aku nak juga berkongsi dengan teman-teman tips yang aku rasakan mungkin boleh membantu kita lebih bersemangat untuk study.. mungkin ada yang bersetuju dengan aku..
saat anda tidak ada mood untuk belajar atau masih tidak tahu apa yang patut dilakukan boleh lah tiru aksi ini ok..
  1. scan dahulu tajuk-tajuk yang lepas mungkin dah lama sangat tinggal.. mesti dah terlupa kan.. selak-selak je dari kulit depan sampai belakang... mesti rasa lega sikit lepas tu.. (ya ke lega?)
  2. cari chapter mana yang masuk dan tak masuk final.. mungkin boleh kurangkan beban kegelisahan.. (apa tak tahu langsung mana yang masuk? cuba hentak kepala kat dinding..)
  3. BUAT JADUAL STUDY.. insyaAllah, mesti ada mood sikit bila tengok jadual study tersusun.. (malas nak buat?.. meh aku buatkan.. 5 hari, 5malam ko tak tido)
  4. tanya rakan.. tanyalah kawan-kawan yang dah study.. setakat mana dia dah study, banyak ke tak nak kena baca benda tu.. (tak suka! nanti tension.. pang sekali meh)
  5. belek-belek soalan past year.. kaji bentuk-bentuk soalan.. mesti ada mood lah.. (apa, rasa nak bunuh diri tengok past year?.. owh, killin me softly)
  6. jangan stress.. lapangkan hati.. (g le berzikir ke..solat sunat ke..)
cukuplah rasanya.. ada nak tambah lagi? silakan ye..
p/s: ewah, bukan main lagi aku bagi tips sana sini.. aku pon bukanlah cakap serupa bikin.. hihihi...
ok, tata tutu titi...

1 weirdo:

  1. haha. dlm byk2 aku suke jadual stdi ! nk apply mlm nih! tengs~

    ReplyDelete

 

Aku Bukan Novelis Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template