Tuesday, September 28, 2010

untuk kite-kite je..


yup! memang untuk 'kite-kite' je..hehe.. sebab topik ini berkenaan dengan kaum hawa macam kita.. saja-saja lah sebab baru lepas baca majalah tadi.. banyak sangat tips yang boleh aku dan teman-teman jadikan panduan.. tahu kan buah-buahan yang kita makan tu boleh buat masker/scrub.. ini khas untuk mereka-mereka yang gemarkan masker.. ambil yang paling mudah sekali seperti tomato dan timun.. hancurkan saja tomato tu dan tempek saja pada muka.. hehe.. samalah dengan timun, belah 4 memanjang dan gosok pada muka.. biar 5-10 minit dah boleh bilas.. bukan saja senang, jimat dan insyaAllah kalau rajin amalkan kulit akan halus dan licin.. setakat ni aku pernah cuba masker tomato saja.. sangat bagus.. salah seorang teman aku memang suka lakukannya..

aku teringatkan pula tentang pertanyaan teman aku semalam, ain.. "noin, loose powder tu ape?".. memang aku ada beli baru-baru ini.. ok sekadar menjawab pertanyaannya ye sebab aku bukan lah pro sangat dengan dunia kosmetik ni..
"loose powder tu senang nak faham adalah bedak tabur.. mesti u all pernah jumpa kan kat watson ke guardian ke.. ia memang halus macam debu saja.. cara nak pakai bedak ni last sekali lepas u all dah pakai segala mak nenek kat muka tu.. tapi sebelum pakai blusher lah kan.. nanti tenggelam pulak pemerah pipi tu.. boleh sapu dengan span atau berus yang macam kat blusher tu.. pakai berus lagi bagus sebab ia akan meratakannya.. fungsinya untuk membuatkan bedak compact atau apa saja yang kita tempek tu tahan lama.. ia akan kemaskan lagi solekan dan nampak gebu sikit la...
lepas tu dia tanya aku lagi, "tak nampak macam putih sangat ke? dah pakai bedak, pakai lagi.." di sini aku tegaskan ye, kalau pandai pilih ikut warna kulit tak ada masalah punya.. sebab loose powder pun macam bedak biasa ada tona yang tersendiri..
lagipun strukturnya halus saja.. aku pilih yang natural saja.."

rasanya sudah cukup sekadar berkongsi apa yang aku tahu.. ini pun dah macam pakar kecantikan aku rasakan padahal aku pun serabai saja..nak tahu lebih lanjut tanyalah pada pakar ye.. sarah adalah orang yang paling excited nak tahu benda-benda macam ni.. p/s: jangan takut untuk mencuba ye..

2 weirdo:

 

Aku Bukan Novelis Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template